Åpen dag på brannstasjoner landet rundt

Brannvernuka 2010: Nær 350 brannstasjoner over hele landet åpner portene for publikum lørdag 25. september. Brannvesenet ønsker å inspirere barn og voksne til å sjekke brannsikkerheten og ha brannøvelser hjemme.

- De siste årene har vi sett en forsiktig nedgang i antall boligbranner, men dessverre en uhyggelig økning i antall omkomne i branner. Åpen dag på brannstasjonen gir oss en enestående anledning til å komme ut med et viktig brannforebyggende budskap nå som vi går inn i den tiden på året da antall boligbranner vanligvis øker, sier Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

Betydningen av brannøvelser står sentralt i den landsomfattende kampanjen. I tillegg til åpen dag på brannstasjonene, avholdes det en nasjonal brannøvelse med over 350 000 deltakere i 3 200 bedrifter, skoler, barnehager, institusjoner og offentlige kontorer landet rundt. Brannvesenet utfordrer samtidig flere til å ha brannøvelser også hjemme i sin egen bolig.

- Barna har brannøvelser i barnehagen og på skolen, mens mange voksne har jevnlig øvelser på jobb. Men det er hjemme vi oppholder oss mesteparten av døgnet, og det er der brannfaren er klart størst. Derfor burde det være opplagt at vi har brannøvelser hjemme også, sier Kalheim og oppfordrer alle barnefamilier til å bli med på den nasjonale brannøvelsen.

Brannstasjonenes åpen dag er lagt opp som en familieaktivitet. Her får barn og voksne opplæring i hvordan de kan sikre hjemmet mot brann. Konkurranser, slokkedemonstrasjoner og prøvesitting i brannbiler er noe av det man kan oppleve. Dessuten vil det bli delt ut brannverncaps til barna.

- Barna er kanskje våre viktigste ambassadører for å øke brannsikkerheten i hjemmet, blant annet fordi de lærer om brannvern i barnehagen og på skolen, sier konserndirektør Line Hestvik i If Skadeforsikring. Mer enn 1 av 4 foreldre har opplevd at barna uoppfordret har tatt opp eller påpekt ting rundt brannsikkerheten hjemme, i følge en undersøkelse TNS Gallup har gjennomført for If.

Brannvernuka arrangeres av Norsk brannvernforening, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, If Skadeforsikring og brannvesenet. Mange steder deltar også lokale If-kontor, el-tilsynet, sivilforsvaret, politiet og ambulansetjenesten.

Oversikt over brannvesen som deltar, finnes på nettstedet www.brannvernuka.no. Her finnes også fylkesvise oversikter over alle som deltar i Nasjonal brannøvelse.

Publisert: 23.09.2010.  Oppdatert: 23.09.2010.