Frykter flere boligbranner

Værvarsler tyder på at mange nordmenn må fyre hardt for å holde varmen de neste ukene. Norsk brannvernforening frykter at en lengre kuldeperiode vil medføre flere boligbranner.

- Vi vet at høy belastning på elektriske anlegg og utstrakt vedfyring bidrar til økt risiko for boligbrann, sier administrerende direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

Han forstår at folk vil ha det varmt i boligene sine, men advarer mot å fyre for hardt. Kalheim peker spesielt på brannfaren ved å overbelaste det elektriske anlegget. Det gjelder ikke minst dersom man har et eldre anlegg som kanskje er dårlig vedlikeholdt og underdimensjonert i forhold til hva husholdningen bruker av elektrisk utstyr.

- For å forebygge brann anbefaler vi en jevnlig sjekk i sikringsskapet. Om det lukter svidd eller sikringer er så varme at de er ubehagelige å berøre, bør man umiddelbart redusere strømforbruket og kontakte registrert installatør. Unngå dessuten bruk av skjøteledninger til elektriske varmekilder som panelovner og vifteovner med høy wattstyrke, poengterer Kalheim.

I forhold til vedfyring må boligeiere forvisse seg om at skorsteiner og ildsteder er i orden. Er man i tvil, er Brannvernforeningens anbefaling å kontakte det lokale brann- og feiervesenet eller andre fagfolk på området.

En vanlig feil ved fyring er å fylle opp med store mengder ved og fyre med trekkventilene mest mulig gjenskrudd. Slik rundfyring har flere uheldige sider. For det første gir den dårlig forbrenning og dermed mye forurensing til luft via skorsteinen. Dårlig forbrenning gir samtidig mindre varme og dermed også dårligere økonomi.

- Rundfyring medfører dannelse av beksot i skorsteinen. Beksoten kan ta fyr og føre til sotbrann. En sotbrann kan skade skorsteinen og i verste fall føre til brann i boligen. Dette er derfor en dårlig idé også av hensyn til sikkerheten, presiserer Kalheim.

Kontaktperson for media:
Dagfinn Kalheim, adm. direktør

Publisert: 24.11.2010.  Oppdatert: 24.11.2010.