Fyrverkerisalg krever sertifikat

Forbud mot salg og bruk av raketter med styrepinne har ført til langt færre personskader nyttårsaften. Fra i år skal alle forhandlere av fyrverkeri være sertifisert av Norsk brannvernforening.

- Vi håper og tror at økt fagkunnskap hos forhandlere av fyrverkeri vil bidra til enda færre personskader og mindre tap av materielle verdier, sier administrerende direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

Om lag 3200 forhandlere over hele landet har hittil gjennomgått kurs og sertifisering for salg av fyrverkeri. Sertifiseringsordningen administreres av Norsk brannvernforening på vegne av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

- Med det nye kompetansebeviset står forhandlerne godt rustet til å gi forbrukerne god produktinformasjon og veiledning i riktig bruk av fyrverkeriet, poengterer Kalheim.

Han minner om at fyrverkeri er sprengstoff. Og at det oftest er feil bruk av produktene som forårsaker skade, både på personer og bygninger.

- Det er ikke alltid like lett å lese sikkerhetsreglene knyttet til bruken av produktene. Derfor er det viktig å skaffe seg denne kunnskapen ved å spørre forhandleren direkte, understreker Kalheim.

Siden høsten 2008 har det vært forbud mot salg og bruk av raketter med styrepinne. Dette har gitt en merkbar effekt på antall personskader knyttet til bruk av fyrverkeri. Mens DSB ved årsskiftet 2007/2008 registrerte 155 personskader, var antall personskader redusert til 46 ved forrige nyttårsfeiring.

Se også:
» Fyrverkerireglene: Trygg bruk av fyrverkeri

Kontaktperson for media:
Dagfinn Kalheim, adm. direktør i Norsk brannvernforening
Mobiltlf.: 977 59 029

Publisert: 20.12.2010.  Oppdatert: 20.12.2010.