Sjekker ikke rømningsveiene på hotellferie

En av fire nordmenn ser ikke etter rømningsveier ved innsjekking på hotell på utenlandsferien. Bare ti prosent gjør seg godt kjent med rømningsveiene. - Bedre bevissthet om rømningsmuligheter kan redde liv, mener Europeiske Reiseforsikring og Norsk brannvernforening.

Eldre er flinkere enn unge til å sjekke rømningsveiene. Mens halvparten av de under 30 år kikker etter rømningsmuligheter, er det over 90 prosent av de over 60 år som ser etter skilt for nødutganger. Men bare en av ti undersøker tilgjengeligheten til nødutgangene rent fysisk. Dette kommer fram i Reiseundersøkelsen 2010, som TNS Gallup har utført for Europeiske Reiseforsikring.

- Det er foruroligende at så få faktisk prøver ut rømningsveiene. Vi anbefaler alle å gjøre seg kjent med hvordan man kan komme seg ut i en nødssituasjon. I tillegg bør man sette seg inn i hotellets branninstruks. Det kan redde liv, sier administrerende direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

I løpet av de siste 25 årene har minst 700 mennesker mistet livet i over 30 katastrofebranner i hoteller verden rundt. Ofte er det dårlige rømningsforhold som bidrar til at liv går tapt.

- Hotellene i Norge har generelt sterk fokus på brannsikring og brannsikkerhet, men i enkelte deler av verden har man andre kontrollsystemer og en mer liberal holdning til brannrisiko på hoteller. Det er derfor enda viktigere å ta forholdsregler i forkant når man bor på hoteller i de deler av verden hvor infrastruktur og sikkerhetsfokus er betydelig lavere enn hva vi er vant til i Norge, sier Harald S. Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring.

Gode råd når du sjekker inn på hotell:
» Les rømningsplanen og branninstruksen.
» Oppsøk og gjør deg kjent med rømningsveiene.
» Gjør deg kjent med hvor det finnes slokkeutstyr.
» Reiser dere med barn, gjør en avtale om hvordan dere skal opptre ved brann.
» Varsle resepsjonen hvis du finner blokkerte rømningsveier.

I tilfelle brann:
» Følg hotellets branninstruks og personalets anvisninger.
» Er rømningsveiene blokkert av røyk eller brann, vurder om det er tryggest å bli på hotellrommet til redningspersonell er på plass. Gjør deg til kjenne via vindu eller balkong.

Kontaktpersoner for media:
Harald S. Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring

Dagfinn Kalheim, adm. direktør i Norsk brannvernforening

Foto til fri bruk i media (foto: Tor Erik Skaar):
» Bilde 1 (Dagfinn Kalheim til venstre, Harald Hollerud til høyre)
» Bilde 2 (Harald Hollerud til venstre, Dagfinn Kalheim til høyre)
» Bilde 3 (Dagfinn Kalheim til venstre, Harald Hollerud til høyre)

Publisert: 03.10.2010.  Oppdatert: 03.10.2010.